Link til websites med nyttige funktioner og hjælpeprogrammer.
Se din IP-adresse :
Hvis du har brug for at kende din IP-adresse / IP-nr., kan du bruge dette link:
www.seip.dk
Her har vi samlet nogle link til websites, hvor man kan hente forskellige hjælpeprogrammer.
Tvivl om hastighed på din Internetlinie
Hvis du vil undgå tvivl om, at du får hvad du betaler for mht. din ADSL eller Bredbåndsforbindelse, så findes der programmer, som gør dig i stand til at teste linien.
På Speedtest.dk kan man måle sin Internet hastighed.
Er din PC blevet langsom?
Langsom eller dårlig virkende PC kan skyldes ‘indbrud’ på din PC via Internetlinien. Problemet opstår ved, at der installeres programmer (Spyware) på din PC, som kan registrere og videresende din adfærd på Internettet. I visse tilfælde kan programmerne hente dit brugernavn, kodeord m.m.
Jo flere, der kan få adgang til din PC, således at de kan installere andre ting, jo langsommere bliver den. Hvis det bliver slemt, vil PC’en næsten gå i stå, og dermed være ubrugelig.
Nogle af disse skadelige programmer kan fjernes med antivirusprogrammer, imens andre skal fjernes med anti Spywareprogrammer.
Generelt anbefaler vi ikke, at du bruger rigtige navne- og adresseoplysninger. Brug evt. et alias eller andet.
Hvor åben er din linie ?
Er du i tvivl om hvor sikker din forbindelse er, kan du her få mere information og desuden teste din linie for åbne porte. Testen kan bruges til afgøre om din firewall er sat optimalt op og/eller om du har brug for en router, som ekstra sikkerhed. Siden er på engelsk og indeholder en del tekniske udtryk. Link: Shields Up!
Support
Internet support
Er der problemer med dine domæner, e-mail, webhotel mv., så er du meget velkommen til at kontakte os på tlf. 59 480 480, hvor support linien er åben fra kl. 10.00 til 15.00 på hverdage.
Kontakt pr. mail kan ske til info@vestnet.dk.
Kunder med adgang til fjernsupport
Alle kunder, der har abonnement til eller har tilkøbt sig muligheden, skal benytte nedenstående link ved opkald til VestNet Support.
Fjernsupport
Mailserver, DNS og News server
Standard opsætninger pr. den 29. juni 2023:
Hvis du bruger POP3:
Indgående post (POP3): (ANBEFALES IKKE)
Udgående post (SMTP): (ANBEFALES IKKE)
Du bør bruge IMAP:
Indgående post (IMAP): mail.vest.net (port 993)
Udgående post (SMTP): mail.vest.net (port 465)
Krypteringsmetode SSL/TLS anbefales.
Brugernavn er e-mailadressen.
Adgangskode er dit normale password til mailadressen.
DNS servere:
185.221.30.10 (ns.vest.net)
185.221.30.11 (ns2.vest.net)
Nyhedsserver: VestNet har ikke egen nyhedsserver.
Tidsserver:
Vi kan foreslå ntp.forskningsnettet.dk eller se mere på https://www.pool.ntp.org/zone/europe.
Alle VestNet kunder skal bemærke, at det er ikke muligt at vedhæfte følgende typer filer til e-mails:
.bat, .com, .dll, .hta, .scr, .vb*, pif
Hvis man sender eller modtager e-mail, der havde en af disse typer filer vedhæftet, vil der ske det, at den vedhæftede fil fjernes, og selve e-mailen sendes med en orienterende besked i stedet for.
Begrænsningen sker for at sikre vore kunder mod virus og ondartet kode.
Drift status
Her kan du følge med i den aktuelle drift status. Hvis der er tekniske problemer eller planlagt nedetid i forbindelse med opgraderinger, så finder du det her.
Der er normal drift i øjeblikket